Webbplats Futureyes

Webbplats Futureyes

Ny webbplats för Futureyes

Futureyes är företaget som hjälper er att nå målen!

För att undvika att era mål blir en skrivbordsprodukt behövs ibland hjälp. Marie Säleby som driver futureyes använder sig av verktyget Eyescube och sin roll som projekt och förändringsledare för att hjälpa er framåt!

Förarbete

Under en workshop med Futureyes togs det fram mål och visioner med hemsidan, vi fokuserade på deras målgrupp och dess utmaningar för att identifiera vilket innehåll som vi tror behövdes för att möta dessa och samtidigt förmedla deras erbjudande.

Vi tog även fram vilka typer av kontaktvägar och funktioner som kunde behövas för att se till så att besökaren tog kontakt och bokade möte eller demo av verktyget.

Sajtkarta

Med dessa anteckningar som grund skissade jag på ett förslag på sidor med det innehåll och funktioner som vi ansåg behövdes på den nya hemsidan, jag passade även på att skapa en meny och en sidfot i dessa för att visa hur man navigerar sig mellan de olika sidorna.

Design

Det finns en energi och ett framåt-driv som är svår att missa när man jobbar med Marie. Den energin ville jag ta tillvara på och förmedla i designen. I den befintliga grafiska profilen fanns redan massor av färg som jag tog tillvara på i lagom dos mot en vit krispig bakgrund. Jag skapade en designskiss på startsidan för att förmedla min vision och idé för det grafiska.

Innehåll och implementering

Marie skriver texter löpande som jag implementerar på hemsidan med designidén som grund. Formulär tas fram, menyn putsas och bilder redigeras. Hela sidan är självklart mobilanpassad och länkar testade. Redo för lansering!

Alla foton på hemsidan är tagna av John.

”Jag är så nöjd med min nya fina hemsida som Masaya har gjort. Amelie har verkligen fångat mig och Futureyes i både färg och design. Amelie är positiv och kommer alltid med kreativa ideér och så har vi så skoj!”
– Marie Säleby
Webbplats Mark Bric Display

Webbplats Mark Bric Display

Ny webbplats för Mark Bric Display

När du vill bygga en unik monter för nästa mässa är det Mark Bric Display du skall vända dig till!

Mark Bric Display (MBD) hade när vi möttes redan tagit fram en ny webbdesign tillsammans med R-3 och sökte nu en partner för att bygga den i WordPress. Vi tog fram ett förslag på upplägg och en ungefärlig tidsuppskattning för projektet med den information som vi hade fått under första mötet.

Vi startade projektet med öppna öron och lyssnade av deras behov och möjligheter vartefter byggandet fortskred. Vi hade löpande avstämningar och tog lite nya vägar efterhand. Vi är tacksamma för det fulla förtroendet och transparensen vi har visat varandra hela vägen.

Användarupplevelsen

Det är klart att vi vill bygga hemsidor som är härliga för kunden att besöka men vi vill oxå bygga hemsidor som är möjliga för kunden att själv göra enkla redigeringar i, såsom texter och byte av bild. Vi har haft med oss detta i allt vi implementerat och har hela tiden försökt göra saker så enkla som möjligt för MBD att själva redigera i den mån de själva vill.

Flerspråksstöd

Sajten har stöd för flera språk, huvudsidan är idag på engelska och finns översatt till franska. MBD arbetar i skrivande stund med både svenska och tyska översättningarna. Vi är med som stöd och utbildar både dem och externa översättare när det finns behov.

Chatt

En chatt har implementerats för att underlätta besökaren att ta kontakt gällande specifika frågor. MBD kan se vilken sida besökaren är på när de skriver sitt meddelande och kan svara direkt via telefonen.

 

Vidareutveckling

Hemsidan är nu lanserad men vårt uppdrag fortsätter. Produktsidorna kommer fortsätta utvecklas och sidan skall kännas levande!

Digitalt material till Textilmuseet

Digitalt material till Textilmuseet

Vi har varit delaktiga i utställningen Kläder&Couture vid Textilmuseet. Det är en utställning som baseras på boråsföretaget Bröderna Magnussons damkläder från 30- till 70-talet med inspiration av modescenen i Paris. Vi har bidragit med både foto, film och 3d-animationer samt en webbaserad fördjupningsstation.

Vi blev engagerade av Pär på Firewater som har utformat det visuella formspråket. I detta projekt fick vi verkligen användning av många av våra olika kompetenser. Vi började med att fota och filma material till marknadsföring där de gamla plaggen stylades och fotograferade på ett modernt sätt. Det blev fotograferat i olika miljöer i Textile Fashion Center där Textilmuseet ligger, bland annat i den gamla matsalen som lämnats i princip intakt med inredning från 50-/60-tal.

En helt annan del av uppdraget var att utforma en webbaserad fördjupningsstation som finns på stora touchskärmar inne på utställningen. Där finns information om plagg och detaljer, massor av bilder och skisser samt en tidslinje med händelser i företagets historia. Det var en utmaning att göra en webbplats på detta sätt, men väldigt kul och det ger möjlighet att ta ut svängarna på ett annat sätt än när man designar för normal webb. Ytterligare en utmaning var att sidan även skulle kunna besökas av vanliga besökare externt via museets webbplats. Det behövdes alltså anpassas för olika skärmformat och styrsätt, både touch och mus. Vi är nöjda med resultatet och gör gärna fler liknande projekt i framtiden!

Besök sidan här: https://kladercouture.velumi.site/

Den tredje delen i uppdraget bestod i att skapa animationer där plaggen skulle gå från skiss, via mönsterdelar som formas och placeras till färdigt plagg. Här var det många utmaningar och vi använde en 3d-animatör specialiserad på mode för att göra 3d-biten och sen satte vi ihop och animerade skisser som ritas fram och 360-foton som animeras. Det blev totalt sex plagg som animeras och visas på skärm inne på utställningen intill originalskisser och mönsterdelar. Detta var väldigt lärorikt och gav en stor respekt för jobbet att design och utforma kläder!

Gå och se utställningen! Den är nu en s.k. permanent utställning och kommer finnas kvar i alla fall några år 🙂

textilmuseet.se

Print i storformat

Print i storformat

Även om vi har digitala kanaler och medier som vår huvudsakliga plattform gör vi även saker för fysisk print regelbundet. Nu senast gjorde vi design till ett antal lastbilar som klätts med reklam för Monitor.

Vi fick en bild i farten när en lastbil körde förbi, vilket var kul även om bilden inte blev den bästa kanske… När man designar för storformat finns en del utmaningar. Det viktigaste i vårt tycke är att budskapet är enkelt och tydligt. Även om man har väldigt mycket yta att jobba med ska den synas från långt håll och gå fram direkt.

En annan utmaning är bildformatet som är så högupplöst att det tar mycket kraft av maskinen och filerna blir stora när man jobbar med foton. Vi jobbar oftast i två steg där man först sätter designen i ett mindre format och sen återskapar den i ett större format när man vet exakt vad som ska in, så slipper det ligga med sådant som inte ska användas i filerna.

Vi har även gjort material för arenor och tv-sändningar som är upp till 12 meter långa, både fysiskt och digitalt. Det är ju samma sak där, klokast är att hålla det enkelt och tydligt och inte försöka säga för mycket.

Rivstart på 2022

Rivstart på 2022

Ofta brukar många projekt avslutas innan årsskiftet och det kan ibland ta lite tid innan det nya året tar fart. Men i år det verkligen varit full fart från början!

Utmaningen för oss som liten byrå är att hitta rätt balans mellan projekten. Tar vi ett alltför stort projekt har vi inte resurser att sköta om våra befintliga kunder på det sätt vi önskar. Vi vill ju givetvis vara med i projekt med större budget för att få utrymme att verkligen göra saker ordentligt, men vi kan inte ha för många på en gång.

Hittills i år har vi bland annat jobbar med material till sociala medier för Svenska Bowlingförbundet, brandat om och byggt ett flertal sajter för Matting, plåtat produktbilder för Monitor, filmat en gala för Leader och startat upp flera nya samarbeten som är riktigt spännande. Ser verkligen fram emot att genomföra dessa och visa längre fram!